# Är produkten på lager?

De flesta av våra produkter finns inte i vårt eget lager. De beställs från externa leverantörer samma dag eller nästa arbetsdag efter att du har lagt din beställning.

Lagervaror som finns i vårt eget lager är märkta "I lager".

Artiklar som inte finns i lager upplyses med estimerad leveranstid under köpsknappen "Förväntas vara klar för leverans dd.-dd.mm.", t.ex. "Förväntas vara klar för leverans 4-8 dec". Dessa artiklar ska först beställas hem från en extern leverantör, innan vi kan skicka ut din beställning.

Vi reserverar oss för restnoterade varor från våra externa leverantörer.

Vi har ingen möjlighet att beställa varor som inte finns listade på vår webbplats, eftersom ingen av våra leverantörer har rapporterat titeln som tillgänglig. Så snart varan blir tillgänglig kommer den automatiskt att öppnas för beställning på vår webbplats.

# När skickas min beställning?

Du kan alltid hitta information om förväntad leverans för alla artiklar genom att klicka på produktbilden eller titeln, till exempel i ditt sökresultat. Leveranstiderna uppdateras dagligen, baserat på den aktuella leveranstiden upplyst från våra leverantörer. I vissa fall kan en vara anlända till vårt lager tidigare eller senare än förväntat.

Om din vara finns i lager och du beställer före kl. 13.00 skickas din beställning vanligtvis samma dag som du har beställt, såvida inte beställningen innehåller varor som inte finns i lager. Under hektiska perioder kan det ta längre tid innan lagervaror skickas ut (t.ex. under julperioden). Beställer du efter kl. 13.00 skickar vi din beställning nästa arbetsdag. Om din beställning innehåller beställningsvaror skickas hela din beställning samlad så snart den sista varan har anlänt till vårt lager.

Du kan alltid se aktuell orderstatus i din orderöversikt i ditt kundkonto.

# När kan jag ta emot min beställning?

Förutom den beräknade leveranstiden för varje artikel som anges i produktbeskrivningen måste du räkna med den transittid som ditt valda transportföretag behöver för att leverera din beställning till din adress.


Estimerad transittid: Standardleverans Danmark:. 1 arbetsdag Sverige & länder inom EU: ca. 3-6 arbetsdagar Länder utanför EU: ca. 6-15 arbetsdagar (exl.. tid for evtl. tullhantering)


Expressleverans: Alla länder: ca 1-2 arbetsdagar

Observera att förseningar kan uppstå hos fraktbolaget. Du kan när som helst spåra din beställning med hjälp av spårningslänken i leveransbekräftelsen.

Vid leveransproblem, t.ex. om din beställning inte kommer fram och verkar ha försvunnit under transporten, vänligen kontakta vår kundtjänst.

# När kommer varorna att skickas om jag har beställt flera produkter?

Alla varor i din order skickas alltid samlat i en försändelse, när den sista varan är mottagen på vårt lager.

Om du ångrar dig och väntetiden för vissa artiklar i din beställning är för lång, kan vi erbjuda att dela upp din beställning mot ytterligare fraktkostnader. Vi debiterar dig för de extra fraktkostnaderna genom att skicka en betalningslänk via e-post. Kontakta i så fall vår kundtjänst så att vi kan hjälpa dig vidare.

I de fall den angivna förväntade leveranstiden för en eller flera artiklar överskrids kommer du automatiskt att få ett erbjudande via e-post om delleverans av eventuella färdiga varor 2 dagar efter att 2/3 (eller 1 av 2) av varorna har rapporterats färdiga. Fraktkostnaderna kommer att delas mellan de 2 leveranserna, och det kostar dig inget extra. (Detta gäller för närvarande endast leveransadresser i Danmark, Sverige och Tyskland).

# Kan jag se beställningsstatus för min order?

Ja, du kan alltid logga in på din kundprofil och kolla statusen av din order. Klicka på "Min konto" och leta reda på din order under "Mina order" för att få ytterligare information.

# Jag kan se i min beställningsstatus att betalningen inte är genomförd. Varför?

Vi drar inte betalningen för din beställning förrän den har skickats till dig. Detta innebär att din order kommer att visas som obetald tills din order är packad och redo att lämna vårt lager.

Om din betalning av någon anledning inte kan genomföras vid utskick, kommer vi att hålla på ditt paket och skickar dig en ny betalningslänk. Så snart du har förnyat din betalning skickas ditt paket. Om din betalning inte har mottagits efter 10 dagar från packningen skickar vi en påminnelse om betalning inom 3 dagar. Om din betalning inte har mottagits efter i allt 13 dagar kommer vi att betrakta detta som en begäran från dig om att avbryta din beställning. Du är naturligtvis välkommen att lägga en ny beställning.

# Fraktalternativ och porto

Fraktkostnaderna ingår inte i produktpriset och beräknas utifrån antalet artiklar, paketstorlek, vikt, ditt val av transportör och naturligtvis destinationslandet. De möjliga fraktmetoderna för din beställning och deras exakta kostnader samt leveranstid listas i steg 2 i kassan innan du slutför din beställning.


För leverans till Sverige kan du välja mellan följande alternativ:


Standardleverans (leveranstid 2-4 arbetsdagar)

  • ▪ Postnord Tracked (till Postnord ombud): från 49 kr (max. 2 kg)
  • ▪ Postnord Home (hemleverans): från 189 kr
  • ▪ Budbee Box (till Budbee/Instabox Box): från 49 kr
  • ▪ Budbee Home (hemlevering med Budbee): från 89 kr
  • ▪ GLS Pakkeshop (till GLS ombud): från 169 kr
  • ▪ UPS Standard Access Point (till UPS ombud): 119 kr
  • ▪ UPS Standard (hemleverans): från 179 kr


Expressleverans (transittid 1-2 arbetsdagar)

  • ▪ UPS Express Access Point (till UPS ombud): från 159 kr
  • ▪ UPS Express (hemleverans): från 219 kr
  • ▪ DHL Express (hemleverans): från 369 kr


Gratis frakt från 1000 kr (endast svenska adresser) För beställningar med ett varuvärde på 1000 SEK eller mer betalar vi kostnaden för det billigaste fraktalternativet. Alla andra fraktalternativ är fortfarande tillgängliga mot betalning.


Leveranser till utlandet iMusic levererar över hela världen. Information om fraktalternativ och priser till andra länder hittar du genom att ange relevant leveransadress och leveransland i kassan, steg 2.

# Spårning av försändelser

Du får en spårningslänk från iMusic i din leveransbekräftelse så att du kan följa din beställning på väg till dig.

Om du har några problem med leveransen, till exempel om din beställning inte kommer fram eller verkar ha försvunnit under transporten, vänligen kontakta vår kundtjänst.

# Betalningssätt och hantering

På iMusic kan du betala på följande sätt:

  • ▪ Kreditkort (Mastercard, Visacard, DinersClub, Discover Card, JCB Card)
  • ▪ Paypal
  • ▪ Klarna
  • ▪ Apple Pay
  • ▪ Google Pay


Observera att även om du godkänner din betalning när du gör din beställning, kommer den slutliga debiteringen från ditt konto först att ske när din order har skickats. I vissa fall kan du se en transaktion på ditt konto från början, vilket endast är ett uttryck för reservationen av orderbeloppet.

Eftersom betalningsautorisationen kan utgå efter ca. en månad (olika för olika betalningsmetoder) kan vi i vissa fall behöva be dig om att godkänna en ny betalning innan vi kan skicka din order. I så fall kommer du att få ett e-postmeddelande från oss.

# Varför går inte mitt kreditkort igenom vid betalning?

Om din kreditkortstransaktion avvisas kan det bero på ett inmatningsfel. Vänligen kontrollera och försök igen.

Obligatorisk information:

  • ▪ Kortnummer (inte kontonummer): 16 stora siffror på framsidan av ditt kort.
  • ▪ Månad och år: t.ex. 10/12 betyder 10:e månaden 2012. Inte 12:e månaden 2010.
  • ▪ CVC: 3 siffror som ofta står i höger sida av signaturfältet. Du kan också hitta en detaljerad förklaring genom att klicka på frågetecknet bredvid CVC-fältet.


Utebliven eller misslyckad 3D-betalningsverificering kan också vara orsaken till att ditt kreditkort avvisas.

Om din kreditkortsbetalning fortsatt avvisas, vänligen prova en annan betalningsmetod.

# Ångerrätt och ändringar när ordern ännu inte har skickats

Du kan när som helst kostnadsfritt annullera en beställning som inte har skickats ännu.

Vi hjälper också gärna med ändringar i din beställning (t.ex. att lägga till eller ta bort artiklar) så länge din beställning ännu inte förbereds för leverans eller har skickats.

Du kan göra detta genom att ringa oss under våra telefonöppettider eller genom att skicka ett e-postmeddelande till info@imusic.dk där du anger att du vill avbryta/ändra din beställning. Skriv i god tid eller ring oss om leveranstiden är nära, så att vi hinner att ändra din beställning innan utskick av din order.

I tillfälle av ändringar, justeras din betalning automatiskt när vi drar din betalning eller annulleras helt vid avbeställning. Skulle din ändring resultera i ett öppet belopp till betalning, skickar vi en ny betalningslänk över det öppna beloppet.

Är din order redan skickad, när din begäran behandlas, hänvisar vi till ångerrätten. Se nästa avsnitt.

# Ångerrätt när ordern är skickad

Tidsfristen för att ångra en beställning är 14 dagar från det datum du, eller en tredje part som utsetts av dig (som inte är transportören), har mottagit varorna.

För att ångra hela eller delar av din beställning måste du meddela oss om ditt beslut. Det gör du genom att skicka ett e-postmeddelande till info@imusic.dk där du anger att du vill häva köpet. Du är också välkommen att ringa vår kundtjänst på +45 86 13 73 43.

Du kan inte häva köpet genom att vägra ta emot ordern eller genom att inte hämta ut den från ombudet utan att meddela oss om att du ångrar ditt köp. Du måste skicka ditt meddelande om att du ångrar ditt köp innan ångerfristen löper ut.


För att ångra och returnera varor måste du se till att:

  • ▪ Du har tagit emot varan inom de senaste 14 dagarna
  • ▪ Varans försegling inte har brutits (gäller alla musikformat, filmer och hörlurar)
  • ▪ Varan inte har tagits i bruk (gäller merchandise, kläder och vinyltillbehör)
  • ▪ Du har informerat iMusic om returneringen på förhand
  • ▪ Du packar returordern noggrant för returtransporten till iMusic


Vi förbehåller oss rätten att inte acceptera returer, som inte uppfyller ovanstående returvillkor.

# Returer och returkostnader (Ångerrätt)

Vid avbeställning ansvarar du för eventuella fraktkostnader för att returnera varorna till oss. Se till att din retur är väl packad för returen, eftersom vi inte återbetalar varor som har skadats under returen till iMusic.

Vänligen skicka eller lämna in returnerade varor utan onödigt dröjsmål och under inga omständigheter senare än 14 dagar från det datum då vi har mottagit meddelande om ditt beslut att häva köpet:


Returer ska skickas till:

iMusic A/S
Sindalsvej 36
DK-8240 Risskov


Vänligen bifoga ditt namn och ordernummer för att säkerställa en smidig hantering av din retur på vårt lager.

Varorna ska returneras oanvända, oskadade och i originalförpackning (se avsnittet ovan). Du måste själv betala returportot. Returer som skickas mot postförskott eller skickas till ett postombud accepteras inte.

Återbetalningen görs med samma betalningsmetod som du använde för att betala din order. Du är också välkommen att be om att få utfärdad en voucher till vår webshop. Under alla omständigheter kommer inga avgifter av något slag att debiteras till följd av återbetalningen.

Ångrar du ditt köp genom att vägra ta emot din försändelse eller genom att inte hämta ut försändelsen från postombudet, dras returportot automatiskt från det belopp som ska återbetalas för ordern. Kom alltid ihåg att meddela oss om avbeställningen i förväg.

# Reklamation - om det är något fel på varan

Köper du en produkt och det visar sig att det finns fel i den - till exempel ett material- eller produktionsfel, eller att innehållet i den levererade produkten inte motsvarar den produktbeskrivning som angavs vid beställningstillfället - gäller reglerna i den svenska konsumenträtten.

Du måste göra din reklamation gällande inom 36 månader från leveranstidpunkten och i skälig tid från att felet uppdagas. Om du reklamerar mer än 2 år efter det att du tog emot varan måste du kunna bevisa att felet redan fanns när du tog emot varan. Under de första 2 åren ligger bevisbördan dock hos iMusic. Reklamationsrätten täcker inte fel, skador eller slitage som direkt eller indirekt uppstått som följd av felaktig användning, bristande underhåll, våld, eller otillåtna ingrepp.

Upptäcker du ett fel, kontakta oss på e-post eller tel. +45 86 13 73 43. Vi ber dig att vara så detaljerad som möjligt att beskriva felet, samt att bifoga bilder eller korta filmklipp, så att vi kan göra en bedömning av reklamationen i förväg.

I vissa fall kan våra leverantörer leverera oförseglade varor. Vi godkänner därför inte saknande försegling som reklamationsgrund om varan annars är felfri. iMusic säljer inte begagnade produkter. Saknande försegling betyder inte att en produkt är begagnad.

Ifall vi önskar en vara returnerad till iMusic skickar vi en returfraktsedel för att täcka returkostnaderna för den defekta varan. När returen är tillbaka på vårt lager, bekräftar vi mottagningen på mail och varan inspekteras efterföljande av vår kundtjänst. Inspektion av returnerade varor och en avslutning på reklamationsärendet kan ta upp till 10 arbetsdagar.

Om klagomålet är berättigat skickar iMusic efter avtal en ny vara eller återbetalar köpet. Vid återbetalning av order, som endast innehöll den reklamerade varan, kommer iMusic även att återbetala fraktkostnaderna för den reklamerade beställningen.

Om du väljer att returnera varan för egen räkning återbetalar vi det belopp som det skulle ha kostat oss om du hade använt vårt returlabel, men endast om reklamationen är befogad.

Om reklamationen inte anses vara befogad eller om skadan har uppstått genom felaktig användning o.l., kommer alla fraktkostnader i reklamationsärendet att debiteras kunden.



Reklamation - särskilda riktlinjer för K-pop

K-pop (koreansk pop) är en speciell produktkategori där varje produkt vanligtvis finns i flera olika versioner, som distribueras slumpmässigt.

Du är alltid välkommen att ange en önskad version i en kommentar till din beställning (detta görs i steg 2 under utcheckningen). Vi kan dock inte garantera att den önskade versionen är tillgänglig på vårt lager. Om du beställer 2 eller fler av samma album, vänligen ange i en kommentar till din beställning om du inte vill att vi ska skicka identiska versioner. Du kommer att kontaktas om den begärda versionen inte kan levereras.

Om du har fått en annan version än den önskade och du vill returnera den mottagna versionen är du välkommen att göra användning av den allmänna ångerrätten - förutsatt att du inte har brutit förseglingen på produkten. Som köpare är du ansvarig att betala returkostnaderna.

# Spara varor till senare

Du kan spara artiklar för att beställa dem senare genom att antingen parkera din varukorg (endast möjligt i vissa fall) eller genom att skapa en önskelista. Se de två följande avsnitten för mer information.

Observera att det inte är möjligt att reservera artiklar i något av dessa två alternativ och att lagerstatus och priser kan ändras och uppdateras under tiden.

# Parkera varukorgen

Beroende på dina cookie- och webbläsarinställningar kan din varukorg vara parkerad i minst 48 timmar. Om du vill parkera varor längre, använd funktionen för önskelistor.

Vi rekommenderar inte att du parkerar din varukorg, eftersom denna kan tömmas automatiskt på ett tidspunkt. Observera att varor i en parkerad varukorg INTE är reserverade och kan bli slutsålda under tiden. I sällsynta fall kan priserna också justeras medan en varukorg är parkerad om priserna har uppdaterats under tiden.

# Kan jag skapa önskelistor?

Du kan enkelt skapa en eller flera olika önskelistor och lägga till produkter (kräver inloggning). När du är inloggad hittar du på produktsidan under köpknappen möjligheten att lägga produkten till en önskelista. Om du inte redan har skapat en önskelista kommer en ny önskelista automatiskt att skapas när du klickar på den. Listan får den aktuella dagens datum som titel i översikten över önskelistor.

Du kan alltid hitta och redigera dina önskelistor under "Mitt konto > Önskelista".

# Utskick av önskelistor

Dina önskelistor kan enkelt skickas till vänner och familj. Logga in, hitta "önskelista" under “Mitt konto”. Öppna den önskelista du vill skicka. Fyll i uppgifterna under "Skicka önskelista till en vän" och tryck på skicka. Klart.

# Varför finns det ofta flera priser på samma titlar?

Många titlar finns i lite olika versioner, t.ex. med olika datum för släpp, låtlistor eller produktionsländer. Eftersom vissa kunder föredrar att kunna välja exakt vilken version de köper, listar vi alla dessa olika versioner som finns tillgängliga från alla våra många leverantörer. Därför kan vissa nästan identiska artiklar ha en kortare leveranstid från en leverantör eller ett lägre pris från en annan leverantör.

# Moms & tull

Sverige och länder inom EU

Alla produktpriser anges exklusive fraktkostnader och inklusive moms.

Den momssats som visas baseras på den valda domänen och/eller kundens IP-adress eller leveransadress. Om destinationslandet ändras i leveransadressen under steg 2 i kassan, kommer momssatsen och därmed produktpriset automatiskt att justeras i enlighet med de gällande bestämmelserna i destinationslandet.

För beställningar inom EU debiteras inga ytterligare tullar eller andra avgifter.


Länder utanför EU

För beställningar som skickas till länder utanför EU är alla priser exklusive fraktkostnader, moms, tull och eventuella lokala hanteringsavgifter. Dessa tillkommer vid ankomsten till destinationslandet och debiteras alltid av fraktbolaget direkt mot kunden. iMusic har ingen information om storleken på dessa avgifter, som alltid är kundens ansvar att betala.

Vissa länder accepterar postförsändelser av varor med lågt värde utan att debitera kostnader/skatter/avgifter. Kontrollera de rättsliga kraven i destinationslandet i förväg för mer detaljerad information och för att undvika obehagliga överraskningar.

# Ändringar i kundprofilen

Du kan enkelt ändra din adress, fakturerings- och leveransadress och även lösenord, önskad valuta och språk i e-postmeddelanden från oss. Logga in, klicka på "Mitt konto" i det övre högra hörnet och välj "Redigera profil" för att göra ändringar i din profil.

# ”Fel lösenord”

Du kanske har skrivit in siffran 0 som bokstaven 0? Eller bokstaven l som siffran 1?

Försök igen och om problemet kvarstår, klicka på "Glömt lösenord?" för att kunna välja ett nytt lösenord.

# Återställning av lösenord

Gå till inloggningssidan och klicka på "Glömt ditt lösenord?". Följ sedan instruktionerna för att ändra lösenord.

# När jag loggar in får jag "Ingen användare med den här e-postadressen" trots att jag är registrerad. Vad kan jag göra?

Vid registreringen kan du antingen ha angett en annan e-postadress eller felstavat din e-postadress. Försök igen och om problemet kvarstår, skicka ett e-postmeddelande till info@imusic.dk med "inloggningsproblem" i ämnesraden. Kom ihåg att ange ditt telefonnummer! Vi kommer sedan att kontakta dig så snart som möjligt för att hjälpa dig vidare.

# Jag försöker att logga in, men skickas alltid tillbaka till loginsidan igen. Vad gör jag?

Antingen är inställningarna för din webbläsare felaktiga: Tryck på [F5]-knappen och sedan på [enter]. Eller så kan du kontrollera om du redan är inloggad. Kolla om du hittar menupunktet “Mitt konto” uppe till höger. Gör du det, så är du redan inloggad.

# Ändra lösenord

Du kan enkelt ändra ditt lösenord genom att logga in, klicka på "Mitt konto" uppe i högra hörnan och välja "Redigera profil". Här har du möjlighet att ändra ditt lösenord.

# Under beställningen får jeg felet: "Security failure. Data decryption error."

Säkerhetsnivån i vårt system kräver en nyare version av webbläsaren. Vänligen uppdatera din webbläsare och försök igen.

# Varför får jag får inga emails ifrån iMusic?

Den vanligaste orsaken till att iMusic-e-postmeddelanden inte når mottagaren är en felstavad e-postadress.

Kontrollera att du har angett rätt e-postadress i din kundprofil genom att klicka på "Mitt konto" i det övre högra hörnet. Om du vill ändra din e-postadress kan du göra det under "Redigera profil".

Det kan också bero på att ett spamfilter hos din e-postleverantör är felaktigt inställt. Kontrollera din skräppostmapp eller andra mappar som din e-postleverantör kan använda (kampanjer, etc.). Prova att lägga till vår e-postadress (info@imusic.dk) som en kontakt i din adressbok och se om det hjälper.

En annan vanlig orsak till att e-postmeddelanden inte kommer fram är att din brevlåda är fylld. E-postleverantörer har en maxgräns för hur mycket en mailbox kan innehålla. Om mailboxen är fylld kan inga e-postmeddelanden tas emot.

# Hittade du inget svar på din fråga?

Om du inte hittade svar på din fråga är du alltid välkommen att kontakta oss via e-post eller per telefon under våra öppettider. Du kan kontakta iMusic här.